City Network lanserar OpenStack-baserad object storage för 25 öre per GB och månad

april 26, 2016

City Network, den ledande europeiska leverantören av IT-infrastruktur som tjänst (IaaS), lanserar i dagarna sin tjänst City Cloud Object Storage på den svenska och amerikanska marknaden. Tjänsten erbjuder enkel och effektiv lagring för alla typer av filer. Vad som skiljer tjänsten från tex Amazon S3 och andra välkända namn för object storage är framförallt kontroll, regelefterlevnad och prestanda. I City Cloud Object Storage är det kunden som själv väljer i vilket land filerna ska lagras och både kunden och den data som lagras lyder under det specifika landets lagar och regler. City Cloud Object Storage, är baserad på OpenStack och kostar 25 öre per gigabyte och månad. Med den prissättningen tar City Network på sig ledartröjan i Sverige inom detta kraftigt växande område inom lagring.

– Många företag och myndigheter sitter idag på stora mängder information som måste lagras, inte sällan med särskilda krav på var datan lagras rent geografiskt och hur den hanteras, säger Johan Christenson, VD och grundare av City Network Det har fram till nu varit en dyr och komplicerad process som kräver mycket handpåläggning och stora hårdvaruinvesteringar. Med dagens lansering erbjuder vi inte enbart ett mycket konkurrenskraftigt pris, våra kunder kan dessutom känna sig trygga i att informationen förblir lagrad i det land man önskar och efterlever det landets specifika lagar och regler.

City Cloud Object Storage är en del av City Networks IaaS-tjänst City Cloud och kan köpas separat. Precis som övriga tjänster från City Network är City Cloud Object Storage utvecklad på den öppna plattformen OpenStack vilket innebär att kunder enkelt kan genomföra överföringar av sin data via helt öppna gränssnitt. City Networks infrastruktur kopierar all data till tre aktiva redundanta datacenter i respektive land och säkerställer att varken den ursprungliga datan eller säkerhetskopiorna lämnar landets gränser. City Network och företagets datacenters där informationen lagras, är certifierade enligt ISO 27001.

– Tittar vi enbart på svenska kommuner och myndigheter så sitter de idag på 100-tals petabyte data som de har krav på sig att lagra, ofta utan något slutdatum. Andelen data växer som bekant exponentiellt vilket leder till att behovet av hantering och arkivering av information ständigt ökar. Mot bakgrund av detta känns det mycket bra att nu för första gången erbjuda denna tjänst lokalt och med full regelefterlevnad och till ett konkurrenskraftig pris, avslutar Johan Christenson.